Asal Jepun
Drift moden sebagai sukan yang bermula sebagai satu teknik perlumbaan yang popular di Semua Jepun Touring kaum Kejohanan Kereta. Legenda motosikal bertukar driver, Kunimitsu Takahashi, pencipta terkemuka drift teknik pada tahun 1970-an. Beliau terkenal dengan memukul puncak (titik di mana kereta yang paling dekat dengan bahagian dalam menutup) pada kelajuan yang tinggi dan kemudian drift melalui sudut, mengekalkan kelajuan keluar tinggi. Ini Farouk beberapa kejohanan dan legion peminat yang menikmati tontonan tayar merokok. Tayar berat sebelah lumba lapis tahun 1960-an 1980-an meminjamkan diri mereka dengan gaya memandu dengan sudut slip yang tinggi. "Sebagai pemandu profesional di Jepun mendorong cara ini, begitu juga pelumba jalan.
Keiichi Tsuchiya (dikenali sebagai Raja Dorikin / Drift) menjadi khususnya berminat dengan teknik drift Takahashi. Tsuchiya mula mengamalkan kemahiran drift di atas jalan-jalan gunung Jepun, dan dengan cepat memperoleh reputasi di kalangan orang ramai berlumba-lumba. Pada tahun 1987, beberapa majalah kereta popular dan garaj penalaan bersetuju untuk menghasilkan video kemahiran ini drift Tsuchiya. Video, yang dikenali sebagai Pluspy, menjadi hit dan inspirasi ramai pemandu drift profesional di litar hari ini. Pada tahun 1988, bersama-sama dengan pengasas majalah Opsyen dan ketua editor Daijiro Inada, beliau akan membantu untuk menganjurkan satu peristiwa yang pertama khusus untuk drift dipanggil D1 Grand Prix. Beliau juga drift tiap-tiap giliran di Tsukuba Circuit di Jepun
TAYAR
S13 Silvia - tayar yang menjangkau lebih rim luas, meningkatkan ketegaran sisi. Rim mempunyai rendah yang mengimbangi untuk meningkatkan lagu.
Drifters kompetitif sering menjalankan tayar yang diluluskan DOT lebih dekat pada tayar perlumbaan, yang dibenarkan, kecuali beberapa kejohanan utama termasuk D1GP yang hanya membenarkan tayar boleh didapati secara komersial yang diluluskan oleh mereka. Profesional hanyut telah datang ke titik di mana jumlah maksimum cengkaman tayar adalah perlu untuk berdaya saing dari segi mengekalkan kelajuan, dan kestabilan di drift.
Peringkat akar umbi kereta Jepun dengan kuasa kuda yang rendah seringkali mempunyai tayar yang berbeza pada bahagian hadapan dan belakang. Tayar dengan cengkaman yang lebih digunakan di depan dan sukar sebatian di belakang boleh berputar roda belakang dalam gear yang lebih tinggi pada masa yang sama masih mampu untuk mengekalkan kelajuan yang agak sederhana dalam hanyutan.